April 19, 2024

True Orthodox Diocese of Western Europe

Russian True Orthodox Church (RTOC)

Paasboodschap van aartsbisschop Tichon aan alle trouwe kinderen van de Russisch Ware Orthodoxe Kerk in het vaderland en in het buitenland

7 min read

Beste mede-aartsherders in de Heer, meest eerbiedige herders en God-liefhebbende kudde van de Russisch Ware Orthodoxe Kerk: 

CHRISTUS IS OPGESTAAN! 

De Heilige Kerk verkondigt deze plechtige waarheid met al haar macht aan ons vandaag. In een krachtige, onstuitbare stroom verspreidt het zich door het universum en vult ons hart met vreugde, licht en levengevende kracht. 

De heldere vreugde van Heilig Pascha is dat kostbare geschenk dat de Heer ons op dit grote feest zendt. “We vieren de dood van de dood, de vernietiging van de hel, een nieuw leven van een eeuwig begin.”

Dit zijn misschien wel de mooiste momenten in het leven van elke echt gelovige orthodoxe persoon, waarmee niets kan worden vergeleken. Maar deze vreugde wordt alleen het meest volledig en diep ervaren door degenen die een zuiver hart hebben – daarom vragen we de verrezen Heer om ons waardig te maken om Hem te verheerlijken met een “zuiver hart”. 
Waarlijk vreugdevol, groots en reddend voor alle mensen is de dag van de opstanding van de Heer, want de steen die de bouwlieden verworpen, is het hoofd van de hoek geworden (Matt. 21:42), waarin de Heer Zichzelf voor ons offerde als een offer. We eten van dit offer, als van het brood des levens, en te allen tijde verheugen we onze zielen met Zijn kostbaar bloed, als uit een soort van levengevende bron.

Niet alleen wij mensen verheugen ons in de herrezen Heer, we behandelen deze gebeurtenis met de grootste eerbied, maar de hemel verheugt zich ook met ons, want de hele Kerk van de eerstgeborenen in de hemel, geschreven in de hemel, verheugt zich (Hebr. 12:23 ). 

De profeet verkondigt dit als volgt: Verheug u, hemelen, want de God van Israël is genadig; blaas de bazuin, gij grondvesten der aarde, schreeuw het uit, gij bergen, de vreugde, de heuvels en al het hout dat daarop is, want de God van Jakob verlost, en Israël zal verheerlijkt worden (Jes. 44:23) . En nogmaals: verheug u, o hemelen; en wees blij, o aarde; en barst los in gejuich, o bergen, want de HEERE heeft zijn volk getroost, en zal zich ontfermen over zijn ellendige (Jes. 49:13).

De hele schepping viert plechtig de dag van de reddende opstanding, en elke ademtocht prijst de verrezen Heer ter wille van de omverwerping van onze vijanden en onze verlossing, en niet tevergeefs; want als er vreugde in de hemel is over één zondaar die zich bekeert (Lucas 15:7,10), zou die dan niet veel groter moeten zijn vanwege de vernietiging van de zonde en de opstanding van de doden? 

Moge deze vreugde in de verrezen Heer en onze Verlosser voor altijd bij ons zijn! En het zal echt bij ons blijven als we Hem trouw zijn in ons betreurenswaardige tijdperk, het tijdperk van verschrikkelijke afval met zijn verschrikkingen en misvormingen…. Wie kan al het verdriet, de beproevingen en het lijden berekenen dat een orthodoxe christen, het trouwe kind van zijn kerk, moet doorstaan te midden van de algemene terugtocht, in het rijk van leugens en bedrog, wanneer het geloof zo verarmd is en de moraal valt?

“Maar we overwinnen dit alles door de kracht van Hem die ons heeft liefgehad”, verkondigde de grote evangelist van het evangelie, de belangrijkste apostel Paulus, eens triomfantelijk. 

Laten we trouw zijn, altijd en in alles, en dan zullen we alle zorgen en beproevingen overwinnen – we zullen overwinnen door de kracht van Hem die ons heeft liefgehad, ons heeft gered en ons de eeuwige vreugde van de opstanding heeft gegeven! 

Eens riep de Heer, die voor Hem het ongeloof en de bitterheid van de mens zag, bedroefd uit: O trouweloos en pervers geslacht, hoe lang zal ik bij u zijn? Hoe lang zal ik je lijden? (Matt. 7:17). 

Wat zou Hij nu zeggen als Hij onder ons was en het huidige ongeloof en de corruptie in de wereld zou zien heersen – al die gruwelen die door de zonen en dochters der mensen zijn geschapen?

Vandaag de dag voeren Satan en zijn gevallen engel-demonen nog steeds oorlog tegen God en de hele mensheid die naar het beeld van God is geschapen.

In deze oorlog, zoals FM Dostojevski zei: “… het slagveld is de harten van mensen.

De mensheid is onderworpen aan de door christenen absoluut onaanvaardbare normen van zogenaamde “genderdiversiteit”, waarvan een van de doelen de vernietiging van het gezin en traditionele waarden is, en tegenstanders van deze onzin worden geconfronteerd met algemene verontwaardiging en vervolging.

De christelijke religie wordt uitgeroepen tot een overblijfsel uit het verleden en een obstakel voor het “normale” leven van de samenleving. 

Nadat hij veel mensen heeft onderworpen en verleid met het idee van “de hemel op aarde“, probeert Satan opzettelijk staten te vernietigen waarin christelijke principes van relaties tussen mensen nog steeds worden gerespecteerd en de christelijke religie fundamenteel is voor het leven van burgers. 

De gevolgen hiervan zijn duidelijk. Hoe meer de mensheid zich van Christus verwijdert, des te moediger zegeviert de dood, des te meer verdriet in de wereld: des te groter de moedeloosheid van de mensen vanwege de rampen die het universum zullen overkomen.

Maar met al deze uitstorting van kwaad en ondeugd die we nu op aarde zien, is er één machtige kracht die niet door dit kwaad wordt overwonnen, maar het overwint, en deze kracht is de kracht en het licht van Christus’ opstanding. 

Geestelijke waakzaamheid en bevend bewaren van het Paaslicht in onze ziel, alleen de vurige, biddende, berouwvolle hoop op Christus de Levengever, Die de dood door de dood vertrapte en het eeuwige leven aan de gelovigen schonk, zal ons waardig maken om deel te nemen aan het geestelijke wedergeboorte van de wereld, want de Heer Die is opgestaan en de dood heeft overwonnen, zal dan Zijn vijanden overwinnen, en zondaars zullen vergaan van het Aangezicht van God, maar de rechtvaardigen zullen zich verheugen terwijl ze nog hier op aarde zijn.

En vandaag vieren wij, de kinderen van de heilige Kerk, op heldere wijze de opstanding van onze Heer Jezus Christus, Zijn goddelijke macht en almacht, gemanifesteerd in Zijn meest zuivere vlees; samen vieren we onze verlossing van de dood en in de vreugde van de opstanding van Christus kijken we uit naar de vreugde van de opstanding van ons eigen lichaam in de komende tijd. 

Na uit de dood opgestaan te zijn, heeft Jezus Christus ons leven en opstanding gebracht, die in Hem geloven, en een onbetwistbare belofte gegeven door Zijn opstanding zelf.

Vóór de opstanding van Christus had de mensheid voor het grootste deel geen levende hoop op onsterfelijkheid en opstanding. In het heidendom was, zelfs onder de beste wijzen, de hoop op leven na de dood nogal vaag, onbepaald, misvormd door vreemde waanideeën. 

De opstanding van Jezus Christus bevestigde onze hoop en loste de twijfels van alle mensen over het hiernamaals op. Nu, vanuit het licht van de opstanding van Christus, is de waarheid van de onsterfelijkheid van de ziel niet alleen voor iedereen duidelijk geworden, maar is ook het mysterie van de opstanding van lichamen geopenbaard. Net zoals door de vleselijke, zondige voorvader van de mensheid, Adam, alle mensen die met hem verenigd waren, geboren naar het vlees onderworpen waren aan de wet van de dood, zo waren in onze geestelijke voorvader Jezus, al degenen die geestelijk door Hem herboren werden, verenigd met Hem door geloof, leef en sta op (1 Kor. 15)

Inderdaad, met zo’n levende eenheid, waarin gelovigen met Jezus Christus deelnemen aan het sacrament van de Heilige Eucharistie, en het lichaam van Christus worden (1 Kor. 10, 16-17; 12, 27; Ef. 4, 15; 1, 22-23), is het niet natuurlijk voor ons om op te staan als leden van het lichaam, nadat het Hoofd, het Hoofd van ons leven en de Heer, uit het graf is opgestaan?! 

Zo is er in de opstanding van onze Heiland een vaste hoop, waarlijk vreugdevol voor gelovigen, gepersonifieerd in de herrezen Heer Jezus! 

Het is zo levend en waar dat het niet langer mogelijk is om de zekerheid in Zijn opstanding te scheiden van de zekerheid in onze opstanding (Rom. 8:11). 

Hieruit blijkt welke grote vreugde – en tegelijkertijd mysterieus zoet voor christenen – zo vaak plechtig besluit op het feest van Pascha, de begroeting die met de kerk wordt herhaald: “Christus is verrezen!”

Door Zijn lijden met de Heer te ervaren, zoals zijn trouwe discipelen, ervaren we ook de vreugde van zijn opstanding en onze redding, terwijl we proberen hemelse vreugde en zuiverheid van hart te koesteren, als kostbare kralen – een onderpand van eeuwige toekomstige gelukzaligheid in Christus. 

En deze vreugde wordt op deze heilige Paasnacht, als een kostbaar geschenk, vanuit de hemel naar iedere gelovige ziel gezonden. 

Laten we ons aansluiten bij de oproep van St. Johannes Chrysostomus aan alle christenen in zijn onsterfelijke Paaswoord – “gaat binnen in de vreugde van uw Heer!”.

En moge deze roep van de grote dienaar van Christus in onze ziel en hart stromen, en moge onze geest zich verheugen in God, onze Verlosser! 

CHRISTUS IS OPGESTAAN! – WERKELIJK IS CHRISTUS OPGESTAAN! 
U allen, kinderen van de Kerk van Christus, gefeliciteerd uit de grond van mijn hart met de stralende opstanding van Christus!

  • nederige Tichon, bij de gratie van God, aartsbisschop van Omsk en Siberië, eerste hiërarch van de Russisch-echt-orthodoxe kerk Pascha des Heren, 24 april 2022, Omsk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.